TV, Magazine en Club voor motorfans!
Promotor
 | 

[ BEKIJK DE ROUTE ]

LET OP: IN HET WEEKEINDE VANAF 1 APRIL ZIJN STUKKEN DIJK IN DE ROUTE AFGESLOTEN

Aan de zwier zwier zwier, langs de rivier vier vier. Vier? Nee drie. De IJssel, Nederrijn en vooral de Waal. We doen ze allemaal tijdens de Primavera van 2017.

Voorjaar betekent aan de zwier gaan. Oude vaardigheden opfrissen, het goede gevoel terugkrijgen. Daarvoor hebben we slingerende wegen nodig. En daarom zoeken we voor de Primavera onze eigen Alpenwegen op, maar dan zonder Alpen. Yep, we gaan rivierdijken rijden.

Onze rechtstreekse verbinding met de Alpen is uiteraard de Rijn. Die is niet alleen grootleverancier van drinkwater en grond, maar ook van onze beste slingerwegen en kronkeldijken. En dat stroomt allemaal vanuit Zwitserland bij Spijk ons land binnen.

De Rijn lijkt hier traag te stromen, maar er gaat gemiddeld wel 2.200 m3 per seconde doorheen. Als de rivier in Bazel Zwitserland verlaat, zit hij al op 45 procent van dat volume. Dus bijna de helft van het water dat bij ons die grens overkomt is Alpenwater.

Rheinquelle

Maar hoe Alpien is de Rijn eigenlijk? We zijn eens even gaan kijken. We pikken de Rijn op in de Elzas, waar hij de Vogezen van het Zwarte Woud heeft gehakt en rijden door naar Schaffhausen waar hij de grootste waterval van Europa veroorzaakt. Via de Bodensee en Liechtenstein volgen we de Rijn de bergen in, waar hij voorbij Chur een enorme canyon heeft uitgesleten. Vlak voor de top van de Oberalppas (2.044 m) pakken we een onverharde afslag naar een militair oefenterrein, bukken voor overvliegende kogels en stoppen bij een wandelpad dat steil de berg opgaat. De Rijn is hier nog maar een meter breed. Na een half uurtje hijgen en zweten staan we aan de oever van een meertje ter grootte van drie voetbalvelden. De Tomasee op 2.345 m. Aan een bergwand een bordje met de tekst ‘Rheinquelle 1.320 km bis zur Mündung’. Hier komt een deel van het water dus vandaan. En van de bijna onbeklimbare Tödi op 3.614 m. En vooral van de Aargletsjer die de Grimselsee inloopt. Dat je dat wel allemaal even weet als je straks langs de Rijn bij Tolkamer rijdt.

Wat je ook moet weten is dat de Rijn helemaal niet 1.320 km lang is. Dat is een joekel van een verschrijving die 50 jaar opdook en door allerlei gidsen, kranten en encyclopedieën werd overgenomen. Er had moeten staan 1.230 km. In werkelijkheid heeft de Rijn van Tomasee tot Hoek van Holland gemeten een lengte van 1.233 km. Daarmee is het nog steeds een van de grootste rivieren van Europa.

Waal, Nederrijn en IJssel

De Rijn is nog maar amper over de grens Duitsland - Nederland of hij splitst al in tweeën. Tweederde van het water gaat door in de Waal, die daarmee tegenwoordig de grootste vertakking is. Een derde gaat naar de Nederrijn. Deze rivier krijgt even voor Arnhem ook een aftakking, waar een negende deel van het Rijnwater naartoe stroomt: de IJssel. Waal, Nederrijn en IJssel vormen de belangrijkste - maar lang niet de enige - vertakkingen van de Rijn. Tijdens de Primavera van zaterdag 15 april gaan we langs alle drie.

We beginnen de Primavera bij Zutphen aan de IJssel, niet alleen de kleinste, maar ook de jongste Rijn-aftakking. Vermoedelijk is de IJssel pas in de vroege middeleeuwen ontstaan. In de late middeleeuwen kwamen de stadjes aan de rivieroever door het Hanzeverbond tot grote bloei. Zo ontstonden hier een aantal van de mooiste plaatsen van Nederland. Wij doen Zutphen, Bronckhorst en Doesburg aan.

Nur für Anleger

Bij Tolkamer zitten we alweer aan de hoofdader, de Bovenrijn, en bij Spijk steken we samen met de rivier de grens over. Verder dan Emmerich gaan we niet, want de Duitsers hebben zo ongeveer bij elk leuk weggetje het bord ‘Nur für Anleger’ neergezet. Wat overblijft zijn oerend saaie provinciale wegen zonder zicht op de rivier. Snel omkeren dus over de Rheinbrücke, de langste hangbrug (500 m) van Duitsland. Dat dan weer wel.

Bij de Nederlandse grensplaats Millingen aan de Rijn komt het meteen weer goed, want daar begint een schitterende slingerweg door de Ooijpolder - geflankeerd met rivierduinen en nieuwe natuurgebieden. De Rijn heet hier inmiddels Waal.

Flipje van Tiel

Bij Nijmegen steken we de Waal over en slingeren door naar de bocht bij Heesselt. De Duitsers hebben in een scherpe bocht het mythologische Rijnwezen Lorelei, wij komen niet verder dan Flipje van Tiel, maar aan de dijkwegen hier kunnen de Duitsers een puntje zuigen.

Hierna steken we dwars door de Betuwe over naar de Nederrijn. Hij is tegenwoordig half zo groot als de Waal, maar waarschijnlijk tot de vijftiende eeuw was het andersom. En dit is ook de Rijn met de grootste historie. Tweeduizend jaar geleden vormde hij de noordgrens van het Romeinse Rijk. Onder meer bij Rijswijk Gld, Maurik en Kesteren zijn allerlei Romeinse voorwerpen gevonden. En in de Tweede Wereldoorlog was de Nederrijn voor de geallieerden ook al een barrière. Voor motorrijders zijn er vooralsnog niet al te veel hindernissen aan de Rijn. Zonder problemen bereiken we na ruim 250 kilometer het eindpunt in Doornenburg dat - hoe kan het anders - Rijnzicht heet.

[ DOWNLOAD DE ROUTE ][ TERUG ]

Harley-Davidson
Ik wil van mijn motorfiets af
Suzuki
Honda
Kawasaki
Ik wil van mijn motorfiets af
Kushitani
Suzuki
Kawasaki
Arai
Triumph
Bridgestone
Ducati
Honda
Harley-Davidson
MACNA
Schuberth
Moto Guzzi
KNMV
Nolan
TT Circuit Assen
Indian
Dane
HJC
Caberg
Bovag
Difi
KTM
Husqvarna
MotoPort
Bayard
Aprilia
BMW