TV, Magazine en Club voor motorfans!
Promotor
 | 

Spannende voorstelling: Ducati Panigale V4

Is dit de Supersport waarop we al decennia wachten?

Ducati en V4, je moet er nog aan wennen. Maar gisteravond was het zover. Toen werd het doek van de nieuwe Panigale V4, de motor waarop we met de nodige spanning hebben gewacht. De 1.103cc V4, rechtstreeks betrokken van de MotoGP Desmosedici, brengt MotoGP techniek binnen handbereik van gewone stervelingen voor een fractie van de prijs. De Panigale V4 is vanaf januari te koop en al tussen de 26.000 en 30.000 euro gaan kosten.

Alle ogen waren gisteravond vanaf 21.00 uur gericht op de rode motor tijdens Ducati’s pre-EICMA persconferentie omdat het wel eens het grootste nieuws van de EICMA zou kunnen zijn.

Maar waarom? Allereerst betekent de V4 natuurlijk een gigantische stap voor Ducati. Het is nogal wat om een hogelijk gewaardeerde V-twin in te ruilen voor een 90 graden V4. Maar nog belangrijker is dat de Panigale een motor is die MotoGP techniek brengt voor een prijs die voor bijna iedereen betaalbaar is.

Het Desmodici Stradale blok heeft een inhoud van 1.103cc met desmodromische klepbediening. Het vermogen bedraagt 214 pk, wat een vermogen/gewicht verhouding betekent van 1,1 pk per kilo, dankzij het rijklare gewicht van 198 kilo. (de S en de Speciale wegen 195 kilo). Het koppel bedraagt 124,1 Nm @ 10.000 tpm. Dit is dezelfde configuratie als van de Desmosedici GP, met de 42 graden gekantelde 90 graden V4, waardoor het compacter in het frame te bouwen is terwijl het gewicht meer gecentraliseerd is.

Ducati omschrijft de V4 als zeer geschikt voor het circuit zonder dat daarbij de specifieke eisen voor gebruik op straat uit het oog is verloren. Het koppel in lage- en middentoeren is zeer bruikbaar omdat ie iets minder inhoud heeft dan de MotoGP machine. De Panigale V4 moet de 1299 Panigale doen vergeten en is dan ook de koning van de Ducati Supersport serie. De motor is verkrijgbaar in drie verschillende versies, oplopend in prijs. De goedkoopste is de Panigale V4, gevolgd door de V4 S. Beide zijn vanaf januari te koop. Vanaf maart/april komt daar de peperdure V4 Speciale bij.

De Panigale V4 serie is gebaseerd op een nieuw frame waarvan het blok een gewicht dragend onderdeel is. Ducati noemt dit het Front Frame, en beweert dat deze bouwwijze meer compact en lichter is dan het voorgaande perimeter frame waarin het blok een dragend deel was van het rijwielgedeelte. Het nieuwe frame maakt niet alleen een verbeterd rijgevoel mogelijk, maar staat ook toe dat het zadel aan de voorzijde smaller is.

De basis V4 is een attractieve motor, volgepakt met technologie. Aan de voorzijde prijkt een 43mm Showa Big Piston voorvork, achter een Sachs schokbreker. Beide zijn volledig instelbaar. De gemonteerde stuurdemper werd ok van Sachs betrokken.

De Bosch 6 IMU controleert een elektronicapakket dat Cornering Bosch EVO, Ducati traction control EVO, Ducati Slide Control (DSC), Ducati Wheelie Control EVO, Ducati Power Launch, Ducati Quick Shift Up & Down EVO (met knoppen) en Engine Brake EVO bevat. Het hele pakket zijn geïmplementeerd in alle drie de rijinstellingen (Race, Sport en Street), die je kunt inschakelen via het nieuwe TFT display. De velgen zijn geschoeid met Pirelli Diablo Supercorsa’s terwijl nieuwe Brembo Stylema monibloc remklauwen voor de nodige vertraging zorgen. Verder heeft de motor een volledige LED koplamp met DRL en is ie compatible met Ducati Data Analyser + GPS en het Ducati Multimedia systeem.

De S voegt daar een Öhlins NIX-30 voorvork, TTX 36 schokbreker en een stuurdemper aan toe, allemaal voorzien van Öhlins Smart EC 2.0 systeem. Verder zijn er onder andere aluminium gesmede velgen, een lithiun-ion accu en een gegoten magnesium subframe gemonteerd.

De top van de serie van drie is de Panigale V4 Speciale. De standaard specs zijn identiek aan die van de V4 S. Daarbij heeft de Speciale een kroonplaat met een uniek identificatienummer, een alcantara zadel, afstelbare voetsteunen, een ‘race’ tankdop en brake level bescherming. Ook het nodige carbon ontbreekt niet, zoals voor- en achterspatbord, hielbescherming en swingarm. Verder is de Speciale uitgerust met een titanium Ducati Performance by Akrapovic uitlaatsysteem, racescherm, Ducati Data Analyser+ GPS en een… motorhoes.

blog comments powered by Disqus
Harley-Davidson
Ik wil van mijn motorfiets af
Suzuki
Honda
Kawasaki
Bridgestone
Kawasaki
Caberg
TT Circuit Assen
Ducati
KTM
Husqvarna
Aprilia
Schuberth
HJC
Dane
Bovag
Kushitani
KNMV
Nolan
MACNA
Suzuki
Harley-Davidson
Moto Guzzi
BMW
Difi
Indian
Arai
MotoPort
Bayard
Honda
Ik wil van mijn motorfiets af
Triumph