TV, Magazine en Club voor motorfans!
Promotor
 | 

Met een Harley-Davidson Roadking over Liberty Road

  • Lengte: zo’n 1.200 km
  • Start: Utah Beach
  • Einde: Mardasson Memorial in Bastogne
  • Download de route

Generaal George S. Patton had een andere strategie dan zijn klassiek geschoolde Amerikaanse collega’s en aristocratische Engelse krijgsheren. Hij was niet de man van de tactische trucs, niet van de technische hoogstandjes of het versterken en vasthouden van posities. ‘Ik wil verdomme niemand horen over het vasthouden van posities,’ sprak het politiek incorrecte scheldkanon zijn Vijfde Leger toe. ‘We gaan helemaal niets vasthouden. Behalve de ballen van de vijand. Die rukken we eraf en daarna schoppen we onophoudelijk de stront uit hem. Het maakt niet uit of we daarvoor om, over of dwars door de vijand heen moeten. Snelheid is alles.’

Zware gevechten

Eerder, in Noord-Afrika en op Sicilië, had Patton al verpletterend aangetoond dat de Duitsers hier nauwelijks een antwoord op hadden. Het was dus schrikken toen Patton enkele weken na de landing in Normandië opnieuw op het toneel verscheen. Dat was wel nodig ook, want eigenlijk was de operatie min of meer vastgelopen. Met het Derde Leger van Patton erbij sloeg de strijd om. In een maand pakte hij al vijf keer zoveel terrein als het Tweede Leger van de Engelse Montgomery in bijna twee maanden: 80 kilometer. Toen hij daarna de brug over de Sélune bij Pontaubault in handen kreeg, was de beer echt los. Nadat hij de Duitsers bij Falaise de grootste nederlaag sinds Stalingrad toebracht, rukte hij in twee weken duizend kilometer op om in Metz, aan de andere kant van Frankrijk, tot stilstand te komen. De benzinebevoorrading kon zijn tempo niet bijbenen. Omdat de Duitsers hierdoor konden hergroeperen, volgden hierna de zwaarste gevechten, waarbij Patton tienduizenden soldaten verloor. In december 1944 stoomde hij met 250.000 op naar de Belgische Ardennen om daar een beslissende slag uit te delen in het Ardennenoffensief.

Rechttoe rechtaan

Patton kwam niet naar Frankrijk om een toeristisch tochtje te maken, dus landschappelijk zijn er veel mooiere routes te vinden. En de D-wegen waaruit de route grotendeels bestaat, bevatten niet al te veel bochten. Toch is het een van de meest bijzondere en beladen routes die je kunt maken. Vooral omdat je langs talloze oorlogsherinneringen komt, zoals indrukwekkende oorlogskerkhoven, musea en historische plekken en plaatsen. Hoogtepunten zijn onder meer Utah Beach, Ste Mère-Église, waar aan de kerktoren nog altijd een parachutist hangt, het paleis van Fontainebleau, het middeleeuwse stadje Provins en het grootse herdenkingsmonument bij Bastogne dat het eind van de route markeert. Huiveringwekkend is nog altijd de omgeving van Verdun, waar La Voie de la Liberte de Voie Sacree (een korte route die de Eerste Wereldoorlog herdenkt) kruist. In de merkwaardig stille bossen zie je hier nog altijd de granaatinslagen en het lugubere Ossuarium, waarin de resten van minstens 130.000 soldaten (WO I) liggen. Om het echt interessant te maken, moet je dus regelmatig een klein stukje van de route afwijken en wat achtergrondinformatie meenemen, maar dan heb je ook wat: een rit die laat zien hoe hard er is gevochten voor onze vrijheid.

GPS TRIPTIPS

Ste Mère-Église
49°24’31.28”N 1°18’58.84”W [49.408689, -1.316344]

Circuit Le Mans
47°57’24.7”N 0°12’31.5”E [47.956854, 0.208762]

Kathedraal van Chartres
48°26’52.1”N 1°29’16.2”E [48.447798, 1.487837]

Chateau Fontainebleau
48°24’07.5”N 2°41’58.2”E [48.402082, 2.699497]

HOTELS ONDERWEG

Grand Hotel de la Gare
5 Place de la Gare, Angers
47°27’55.59”N 0°33’24.07”W [47.465541 -0.556579]

Hotel Jehan De Beauce
1 Place Pierre Semard, 28000 Chartres, Frankrijk
48°26’51.3”N 1°28’55.5”E [48.447581 1.482080]

Hôtel De La Cathédrale 
20, Rue Libergier, Reims
49°15’07.8”N 4°01’44.9”E [49.252158, 4.029150]


Best Western Hotel Melba
Avenue Mathieu, 49-51, Bastogne
50°00’00.0”N 5°42’41.2”E [50.000010, 5.711449]

blog comments powered by Disqus
Harley-Davidson
Ik wil van mijn motorfiets af
Suzuki
Honda
Kawasaki
Bayard
Suzuki
KTM
Kushitani
BMW
MotoPort
Triumph
Schuberth
Harley-Davidson
Husqvarna
HJC
Arai
Indian
Ik wil van mijn motorfiets af
Ducati
Nolan
Honda
Aprilia
MACNA
TT Circuit Assen
Bovag
Caberg
Dane
Kawasaki
Moto Guzzi
KNMV
Bridgestone
Difi