TV, Magazine en Club voor motorfans!
Promotor
 | 

Honda CB1000R met een vleugje retro

Neo Sport Café concept gaat in 2018 in productie

Honda CB1000R met een vleugje retro

Hoe kun je je als fabrikant nog onderscheiden met een hyper-naked retro? Me dunkt dat alle mogelijkheden wel zo’n beetje zijn verkend. Yamaha zoekt het met z’n MT-10 in de futuristische hoek, BMW neigt met de S1000R naar sportiviteit. Honda heeft voor de CB1000R een plekje gevonden in de minimalistische hoek, inclusief klassieke stijlelementen en een ingetogen kleurenschema.

Het vermogen van het blok dat in de voorgaande CB1000 nog goed was voor 123pk is opgekrikt naar 143,5pk, het koppel geroeide van 99Nm naar 2104Nm. De zuigers zijn gesmeed en niet gegoten, als op de Fireblade SP. De versnellingsverhoudingen zijn 4% korter. Vooral in het middentoerengebied 6.000 - 8.000 tpm - zal de CB1000R volgens Honda er heel hard aantrekken. In de eerste drie versnellingen accelereert de CB1000R zelfs sneller dan de Fireblade.

Het gewicht van de Honda CB1000R bedraagt 212 kilo, wat maar liefst 12 kilo minder is dan z’n voorganger. De Honda beschikt over een assist/slipper koppeling, die het koppelen lichter maakt en het afremmen op de motor minder bruusk tijdens terugschakelen. De ride-by-wire heeft vier rijinstellingen, waarvan eentje individueel is in te regelen.

Het rijwielgedeelte bestaat uit een nieuw lichtgewicht ruggengraatframe dat wordt afgeveerd door een Showa upsd voor en een enkele Showa schokbreker achter. De volledig instelbare voorvork heeft alle dempende mogelijkheden verenigd in een veerpoot vanwege gewichtsbesparing. De achterschokbreker is in te stellen op veervoorspanning, compressie en uitgaande demping.

De remmerij wordt overgelaten aan een radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw die zich vastbijt op 310mm zwevende schijven. Aan de achterzijde is een tweezuigerremklauw gemonteerd die zich vastbijt op een 256mm schijf. Natuurlijk ontbreekt ABS niet.

Naast de standaard Honda CB1000R komt ook een wat meer uitgebreidere versie: de CB1000RS. Deze is voorzien van een quickshifter, verwarmde handvatten en premium accessoires.

blog comments powered by Disqus
Harley-Davidson
Ik wil van mijn motorfiets af
Suzuki
Honda
Kawasaki
TT Circuit Assen
Kawasaki
Bridgestone
Arai
BMW
Ik wil van mijn motorfiets af
Schuberth
Bayard
Dane
HJC
KNMV
Moto Guzzi
Indian
MotoPort
Bovag
Nolan
Suzuki
Difi
Triumph
Husqvarna
MACNA
Ducati
Kushitani
Honda
KTM
Caberg
Harley-Davidson
Aprilia